SPECTRUM elävöittää katukuvaa Musiikkitalon seinällä
Lux Helsingin aikaan Musiikkitalon seinää koristaa SPECTRUM, tekoälypohjainen videoinstallaatio, joka on enemmän kuin vain näyttävä valoteos. Se on kunnianosoitus monimuotoisuudelle, kulttuurille ja yhteisöllisyydelle.
Clear Channel, Musiikkitalo ja Italian kulttuuri-instituutti tarjoavat Luxissa valovoimaista taidetta, kun Musiikkitalon seinän pinta The Fame muuttuu estradiksi SPECTRUM-teokselle. Yli 170-neliöinen mediaseinä mahdollistaa ohittamattoman alustan teokselle, joka yhdistää teknologian, taiteen ja kulttuurin ainutlaatuisella tavalla.
Rajat ylittävää taidetta tekoälyn avulla
Sekatekniikkataiteilija C999:n luoma SPECTRUM on AI-teknologiaa ja videotaidetta yhdistävä teos, joka juhlistaa globaalia monimuotoisuutta. Visuaalisen tason lisäksi kyseessä on vuoropuhelu katsojan ja digitaalisen maailman välillä.
Screenillä nähtävät animoidut digimuotokuvat kuvastavat erilaisia kansallisuuksia, sukupuolia ja näkökulmia. Teos heijastaa näin nykymaailman kulttuurista mosaiikkia – ihmisyyden koko spektriä.
“Teos juhlii sukupuolen moninaisuutta, ilmastonmuutoksen vastaista työtä, konfliktien ja ihmisoikeusloukkausten vastaisia protesteja sekä henkilöitä, jotka ovat muuttaneet maailman eri kolkkiin ja tulleet osaksi uusia yhteisöjä ja pyrkineet näin edistämään ennakkoluulotonta yhtenäisyyttä ja muutosta”, taiteilija on kuvaillut teostaan.
Osana elävää ja voimaannuttavaa katukuvaa
Clear Channel ja Musiikkitalo haluavat teoksella elävöittää kaupunkikuvaa ja tarjota alustan, joka mahdollistaa esteettisen ilmaisumuodon ja kulttuuria edistävien äänten kuulumisen.
“Tuemme ulkomainonnalla kulttuuria, jotta kaupunkien elinvoimaisuus ja elämyksellisyys säilyttäisivät asemansa. Tarjoamme medianäkyvyyttä erilaisille kulttuuritapahtumille ja -toimijoille mm. Lux Helsingille, jossa taide toimii välineenä ihmisten yhteen tuomiseksi kulttuurikeskittymien paraatipaikoilla”, kertoo Mika Lievonen Clear Channelin Account Manager.
Taiteen näkyminen katukuvassa on tärkeää myös konsertti- ja tapahtumatalona tunnetulle Musiikkitalolle.
”Haluamme olla aktiivisesti edistämässä Helsingin eläväistä kaupunkikulttuuria ja levittää taidetta myös Musiikkitalon seinien ulkopuolelle. On äärimmäisen hienoa, että yhdessä Luxin ja Clear Channelin saamme tuoda valoa tammikuun pimeyteen – kirjaimellisesti”, sanoo Musiikkitalon myynti- ja markkinointipäällikkö Juha Paaso.
Luxin aikaan The Fame ei ole vain mainospinta: se on ikkuna uusiin maailmoihin, näkökulmiin ja mahdollisuuksiin. SPECTRUM on esimerkki kaupunkiympäristöä rikastuttavasta taiteesta, joka laajentaa käsityksiä taiteen mahdollisuuksista.
Kuva: Petri Anttila