Lux Helsinki lyste upp staden och lockade publik på både pulka och snowboard
Evenemanget som var utspritt över staden hade uppskattningsvis 120 000 besökare. Dan Achers Borealis blev ett av tidernas mest beundrade verk på Lux Helsinki.
Lux Helsinki skapade en magisk stämning i det snötäckta Helsingfors 5–9.1.2022. Ljuskonsten höll avstånd och gladde den här gången hela Helsingfors, då sammanlagt 24 verk spreds ut från innerstaden ända till Gamlas och Nordsjö.
Promenadrutten som redan blivit en tradition måste slopas och verk både flyttas och ställas in bara en vecka före starten för att kunna garantera en trygg, trängselfri upplevelse och tillräckliga avstånd i det försämrade coronaläget. Enligt en sammanräknad uppskattning för de olika utställningsplatserna hade festivalen totalt cirka 120 000 besökare. Lux Högholmen, som hör till programmet och i år ordnades för andra gången, lockade en rekordpublik som bidrog till en donation på cirka 30 000 euro för skyddet av den utrotningshotade snöleoparden.
”I stället för en enkvällsupplevelse blev Lux för många en flera kvällar lång stadsorientering. Det visade sig vara ett bra sätt att pigga upp trettondagshelgen då det mesta annars var stängt på grund av restriktionerna”, säger Stuba Nikula som är verksamhetsledare för arrangören Helsingfors evenemangsstiftelse.
I år bestod Lux Helsinki av upplevelser och rutter som besökarna själva fick skräddarsy, och många utnyttjade evenemanget för att lära känna nya delar av sin hemstad. Upplevelserna var nästan lika många som besökarna. Publiken berättade i de sociala medierna hur de njutit av ljuskonst både på isen och från spårvagn, skidor, pulka, snowboard och en minibuss som hyrts tillsammans med grannar. Trots att många saknade en utstakad rutt och festivalstämningen från tidigare år var det flera som i sin respons beskrev hur stärkande och hoppingivande det kändes att få uppleva ljuskonst i just den här situationen.
Ett av de populäraste verken på Lux Helsinki var schweiziska Dan Achers Borealis, som trollade fram norrsken över Olympiastadion. Verket som skiftar beroende på väder och vind tog andan ur åskådarna och fick dem nästan att glömma tid och plats. Tusentals bilder och videosnuttar av verkets sprakande blå, röda och gröna nyanser publicerades på sociala medier under evenemanget.
“I ljuskonsten framhävs skönheten, och det är glädjande att denna konstens viktigaste egenskap än en gång kunde ge helsingforsarna oförglömliga minnen. Även i dessa tider lyckades Lux kombinera aktuella konstverk och stadsmiljö till en glädjande och överraskande upplevelse”, säger Nikula.
Lux Helsinkis partner är Sun Effects Oy, STEK rf, Yle, Högholmens djurpark, Italienska kulturinstitutet, Riksdagen, köpcentret Citycenter, Köpcentrum Forum, UPM-Kymmene, UPM-Kymmenes Kulturstiftelse, Helen, Varma och kulturcentret Stoa.
Bild: Otso Kähönen